Справка Houdini на русском VEX VEX Функции

renderstate VEX function

Queries the renderer for a named property.

On this page
Context(s) shading

int  renderstate(string query, <type>&value)

int  renderstate(material mat, string query, <type>&value)

Returns a non-zero value and sets value on success, or returns 0 if the renderer cannot evaluate the query.

The two-argument variations look up the property on the current object. If you pass a material as the first argument, the function looks up the property on the material instead of the current object.

See the list of IFD properties you can query. Use the IFD name (e.g. image:samples), not the Houdini name (e.g. vm_samples).

Useful properties

The following properties are commonly useful and are reproduced here for convenience, but you can query any property from the the full list of IFD properties.

image:name

(string) The name of the image being rendered.

image:pixelaspect

(float) The pixel aspect ratio (X/Y) of the image.

image:resolution

(vector) Gives the resolution as {x_res, y_res, samples_per_pixel}.

image:samples

(vector) Gives samples as {x_samples, y_samples, 0}.

image:raysamples

(vector) Gives the raytracing samples as {x_samples, y_samples, 0}.

light:name

(string) The name of the light object which is currently active in the illuminance loop.

light:shadowscope

(string) The list of objects casting shadows from a light.

object:name

(string) The name of the object being shaded. This is valid within light and shadow shaders and can be used to query which object is being lit (or shadowed) by the light source.

object:reflectscope

(string) The default reflection scope pattern for the object being shaded.

object:refractscope

(string) The default refraction scope pattern for the object being shaded.

object:reflectlimit

(float or int) The hard limit for maximum refraction bounces for the object being shaded.

object:shadingquality

(float) The shading quality for the object being shaded.

object:lightmask

(string) The object’s light mask string.

object:area

(float) The object’s surface area.

object:materialname

(string) Path to the material that’s assigned to the object being shaded. NOTE

This is for informational purpose only and has no effect on material assignment or appearance.

renderer:name

(string) The name of the renderer.

renderer:version

As a string, gives the renderer version as "major.minor.build" As a vector, gives the renderer version as {major, minor, build}.

renderer:renderengine

(string) The render method in use, such as micropoly or raytrace. See the properties list for the full list of possible values.

shader:name

(string) The name of the current shader being run.

Packed Primitives

When mantra renders packed primitives, the geometry gets unpacked before rendering. This means primitive attributes on the packed primitive aren’t available to shaders (since they aren’t passed down to the unpacked geometry).

Before unpacking, mantra will automatically convert the primitive attributes to custom object properties (see ray_declare on the IFD file format page). The property will be named packed:ATTRIBNAME (where ATTRIBNAME is the name of the attribute). The renderstate() function can be used to access these properties, just like any other object property.

For example:

vector Cd;
if (!renderstate("packed:Cd", Cd))
    Cd = 1;   // There was no Cd attribute on packed geometry

Examples

surface showversion() 
{
    string    rname, rversion;
    if (!renderstate("renderer:name", rname))
        rname = "Unknown renderer";
    if (!renderstate("renderer:version", rversion))
        rversion = "Unknown version";
    printf("Image rendered by %s (%s)\n", rname, rversion);
}

vector mapToScreen(vector NDC_P)
{
    // Given a point in NDC space, find out which pixel it
    // maps to.
    vector    result;
    if (!renderstate("image:resolution", result))
        result = {640, 486, 0};
    return result * NDC_P;
}
properties
shading

VEX Функции

Arrays

  • append

    Добавляет элемент в массив или строку.

  • argsort

    Возвращает индексы отсортированной версии массива.

  • array

    Эффективно создает массив из своих аргументов.

  • foreach

    Перебирает элементы массива с необязательной нумерацией.

  • insert

    Вставляет элемент, массив или строку в массив или строку.

  • isvalidindex

    Проверяет, является ли заданный индекс действительным для массива или строки.

  • len

    Возвращает длину массива.

  • pop

    Удаляет последний элемент массива и возвращает его.

  • push

    Добавляет элемент в массив.

  • removeindex

    Удаляет из массива элемент с заданным индексом.

  • removevalue

    Удаляет элемент из массива.

  • reorder

    Переупорядочивает элементы в массиве или строке.

  • resize

    Устанавливает длину массива.

  • reverse

    Возвращает массив или строку в обратном порядке.

  • slice

    Вырезает подстроку или подмассив из строки или массива.

  • sort

    Возвращает массив отсортированный в порядке возрастания.

  • upush

    Добавляет единый атрибут в массив.

Attributes and Intrinsics

  • addattrib

    Добавляет атрибут к геометрии.

  • adddetailattrib

    Добавляет атрибут класса detail к геометрии.

  • addpointattrib

    Добавляет атрибут класса point к геометрии.

  • addprimattrib

    Добавляет атрибут класса primitive к геометрии.

  • addvertexattrib

    Добавляет атрибут класса vertex к геометрии.

  • addvisualizer

    Appends to a geometry’s visualizer detail attribute.

  • attrib

    Читает значение атрибута из геометрии.

  • attribclass

    Возвращает класс атрибута геометрии.

  • attribsize

    Возвращает размер атрибута геометрии.

  • attribtype

    Возвращает тип атрибута геометрии.

  • attribtypeinfo

    Returns the transformation metadata of a geometry attribute.

  • detail

    Читает значение атрибута класса detail из геометрии.

  • detailattrib

    Читает значение атрибута класса detail из геометрии и выводит флаг успеха/неудачи операции чтения.

  • detailattribsize

    Возвращает размер атрибута класса detail.

  • detailattribtype

    Возвращает тип атрибута класса detail.

  • detailattribtypeinfo

    Returns the type info of a geometry attribute.

  • detailintrinsic

    Читает значение встроенной функции атрибута класса detail из геометрии.

  • findattribval

    Находит примитив/точку/вершину, которая имеет определенное значение атрибута.

  • findattribvalcount

    Возвращает число элементов, в которых целочисленный или строковый атрибут имеет определенное значение.

  • getattrib

    Читает значение атрибута из геометрии и выводит флаг успеха/неудачи операции чтения.

  • getattribute

    Copies the value of a geometry attribute into a variable and returns a success flag.

  • hasattrib

    Проверяет, существует ли атрибут геометрии.

  • hasdetailattrib

    Проверяет, существует ли указанный атрибут класса detail.

  • haspointattrib

    Проверяет, существует ли указанный атрибут класса point.

  • hasprimattrib

    Проверяет, существует ли указанный атрибут класса prim.

  • hasvertexattrib

    Проверяет, существует ли указанный атрибут класса vertex.

  • idtopoint

    Находит точку по атрибуту id.

  • idtoprim

    Находит примитив по атрибуту id.

  • nametopoint

    Находит точку по атрибуту name.

  • nametoprim

    Находит примитив по атрибуту name.

  • nuniqueval

    Возвращает количество уникальных значений из целочисленного или строкового атрибута.

  • point

    Читает значение атрибута класса point из геометрии.

  • pointattrib

    Читает значение атрибута класса point из геометрии и выводит флаг успеха/неудачи операции чтения.

  • pointattribsize

    Возвращает размер атрибута класса point.

  • pointattribtype

    Возвращает тип атрибута класса point.

  • pointattribtypeinfo

    Returns the type info of a geometry attribute.

  • prim

    Читает значение атрибута класса primitive из геометрии.

  • prim_attribute

    Interpolates the value of an attribute at a certain parametric (u, v) position and copies it into a variable.

  • primarclen

    Evaluates the length of an arc on a primitive using parametric uv coordinates.

  • primattrib

    Читает значение атрибута класса primitive из геометрии и выводит флаг успеха/неудачи операции чтения.

  • primattribsize

    Возвращает размер атрибута класса primitive.

  • primattribtype

    Возвращает тип атрибута класса primitive.

  • primattribtypeinfo

    Returns the type info of a geometry attribute.

  • primduv

    Returns position derivative on a primitive at a certain parametric (u, v) position.

  • primintrinsic

    Читает значение встроенной функции атрибута класса primitive из геометрии.

  • primuv

    Interpolates the value of an attribute at a certain parametric (uvw) position.

  • primuvconvert

    Convert parametric UV locations on curve primitives between different spaces.

  • setattrib

    Записывает значение атрибута в геометрию.

  • setattribtypeinfo

    Sets the meaning of an attribute in geometry.

  • setdetailattrib

    Записывает значение атрибута класса detail в геометрию.

  • setpointattrib

    Записывает значение атрибута класса point в геометрию.

  • setprimattrib

    Записывает значение атрибута класса primitive в геометрию.

  • setprimintrinsic

    Записывает значение записываемой встроенной функции атрибута класса primitive.

  • setvertexattrib

    Записывает значение атрибута класса vertex в геометрию.

  • uniqueval

    Возвращает одно из множества уникальных значений целочисленного или строкового атрибута.

  • uvsample

    Interpolates the value of an attribute at certain UV coordinates using a UV attribute.

  • vertex

    Читает значение атрибута класса vertex из геометрии.

  • vertexattrib

    Читает значение атрибута класса vertex из геометрии и выводит флаг успеха/неудачи операции чтения.

  • vertexattribsize

    Возвращает размер атрибута класса vertex.

  • vertexattribtype

    Возвращает тип атрибута класса vertex.

  • vertexattribtypeinfo

    Returns the type info of a geometry attribute.

BSDF

  • specular

    Returns a specular BSDF or computes specular shading.

BSDFs

  • albedo

    Returns the albedo (percentage of reflected light) for a bsdf given the outgoing light direction.

  • ashikhmin

    Returns a specular BSDF using the Ashikhmin shading model.

  • blinn

    Returns a Blinn BSDF or computes Blinn shading.

  • cone

    Returns a cone reflection BSDF.

  • cvex_bsdf

    Creates a bsdf object from two CVEX shader strings.

  • diffuse

    Returns a diffuse BSDF or computes diffuse shading.

  • eval_bsdf

    Evaluates a bsdf given two vectors.

  • getbounces

  • hair

    Returns a BSDF for shading hair.

  • henyeygreenstein

    Returns an anisotropic volumetric BSDF, which can scatter light forward or backward.

  • isotropic

    Returns an isotropic BSDF, which scatters light equally in all directions.

  • mask_bsdf

    Returns new BSDF that only includes the components specified by the mask.

  • normal_bsdf

    Returns the normal for the diffuse component of a BSDF.

  • phong

    Returns a Phong BSDF or computes Phong shading.

  • phonglobe

  • sample_bsdf

    Samples a BSDF.

  • solid_angle

    Computes the solid angle (in steradians) a BSDF function subtends.

  • split_bsdf

    Splits a bsdf into its component lobes.

  • sssapprox

    Creates an approximate SSS BSDF.

CHOP

  • chadd

    Adds new channels to a CHOP node.

  • chattr

    Reads from a CHOP attribute.

  • chattrnames

    Reads CHOP attribute names of a given attribute class from a CHOP input.

  • chend

    Returns the sample number of the last sample in a given CHOP input.

  • chendf

    Returns the frame corresponding to the last sample of the input specified.

  • chendt

    Returns the time corresponding to the last sample of the input specified.

  • chindex

    Returns the channel index from a input given a channel name.

  • chinput

    Returns the value of a channel at the specified sample.

  • chinputlimits

    Computes the minimum and maximum value of samples in an input channel.

  • chnames

    Returns all the CHOP channel names of a given CHOP input.

  • chnumchan

    Returns the number of channels in the input specified.

  • chrate

    Returns the sample rate of the input specified.

  • chreadbuf

    Returns the value of CHOP context temporary buffer at the specified index.

  • chremove

    Removes channels from a CHOP node.

  • chremoveattr

    Removes a CHOP attribute.

  • chrename

    Renames a CHOP channel.

  • chresizebuf

    Resize the CHOP context temporary buffer

  • chsetattr

    Sets the value of a CHOP attribute.

  • chsetlength

    Устанавливает длину данных канала CHOP.

  • chsetrate

    Sets the sampling rate of the CHOP channel data.

  • chsetstart

    Sets the CHOP start sample in the channel data.

  • chstart

    Returns the start sample of the input specified.

  • chstartf

    Returns the frame corresponding to the first sample of the input specified.

  • chstartt

    Returns the time corresponding to the first sample of the input specified.

  • chwritebuf

    Writes a value of CHOP context temporary buffer at the specified index.

  • isframes

    Returns 1 if the Vex CHOP’s Unit Menu is currently set to 'frames', 0 otherwise.

  • issamples

    Returns 1 if the Vex CHOP’s Unit Menu is currently set to 'samples', 0 otherwise.

  • isseconds

    Returns 1 if the Vex CHOP’s Unit Menu is currently set to 'seconds', 0 otherwise.

  • ninputs

    Возвращает количество входов.

color

  • blackbody

    Compute the color value of an incandescent black body.

  • ctransform

    Transforms between color spaces.

  • luminance

    Вычисляет яркость цвета RGB, заданного параметрами.

Conversion

  • atof

    Преобразует string во float.

  • atoi

    Преобразует string в integer.

  • cracktransform

    Depending on the value of c, returns the translate (c=0), rotate (c=1), scale (c=2), or shears (c=3) component of the transform (xform).

  • degrees

    Преобразует аргумент из радиан в градусы.

  • eulertoquaternion

    Creates a vector4 representing a quaternion from euler angles.

  • hsvtorgb

    Преобразование цветового пространства HSV в цветовое пространство RGB.

  • qconvert

    Converts a quaternion represented by a vector4 to a matrix3 representation.

  • radians

    Преобразует аргумент из градусов в радианы.

  • rgbtohsv

    Преобразование цветового пространства RGB в цветовое пространство HSV.

  • rgbtoxyz

    Convert a linear sRGB triplet to CIE XYZ tristimulus values.

  • serialize

    Flattens an array of vector or matrix types into an array of floats.

  • unserialize

    Turns a flat array of floats into an array of vectors or matrices.

  • xyztorgb

    Convert CIE XYZ tristimulus values to a linear sRGB triplet.

Crowds

displace

  • dimport

    Reads a variable from the displacement shader for the surface.

File I/O

  • file_stat

    Returns file system status for a given file.

Fuzzy Logic

Geometry

  • addpoint

    Добавляет точку в геометрию.

  • addprim

    Добавляет примитив в геометрию.

  • addvertex

    Добавляет вершину к примитиву в геометрии.

  • clip

    Clip the line segment between p0 and p1.

  • geoself

    Возвращает дескриптор текущей геометрии.

  • geounwrap

    Returns an oppath: string to unwrap the geometry in-place.

  • intersect

    This function computes the first intersection of a ray with geometry.

  • intersect_all

    Computes all intersections of the specified ray with geometry.

  • minpos

    Finds the closest position on the surface of a geometry.

  • nearpoint

    Finds the closest point in a geometry.

  • nearpoints

    Finds the all the closest point in a geometry.

  • nedgesgroup

    Returns the number of edges in the group.

  • neighbour

    Возвращает номер следующей точки подключенной к данной.

  • neighbourcount

    Возвращает количество точек, подключенных к указанной точке.

  • neighbours

    Возвращает массив номеров точек соединенных с данной.

  • npoints

    Возвращает количество точек на входе или в файле геометрии.

  • nprimitives

    Возвращает количество примитивов на входе или в файле геометрии.

  • nvertices

    Возвращает количество вершин на входе или в файле геометрии.

  • nverticesgroup

    Возвращает количество вершин в группе.

  • pointprims

    Возвращает список примитивов, содержащих точку.

  • pointvertex

    Возвращает линейный номер вершины указанной точки.

  • pointvertices

    Возвращает список вершин, связанных с точкой.

  • primfind

    Returns a list of primitives potentially intersecting a given bounding box.

  • primpoint

    Преобразует пару примитив/вершина в номер точки.

  • primpoints

    Возвращает список точек, принадлежащих примитиву.

  • primvertex

    Преобразует пару номер примитива/вершины в линейный номер вершины.

  • primvertexcount

    Возвращает количество вершин в примитиве.

  • primvertices

    Возвращает список вершин в примитиве.

  • removepoint

    Удаляет точку из геометрии.

  • removeprim

    Удаляет примитив из геометрии.

  • setedgegroup

    Sets edge group membership in a geometry.

  • setprimvertex

    Rewires a vertex in the geometry to a different point.

  • setvertexpoint

    Rewires a vertex in the geometry to a different point.

  • uvintersect

    This function computes the intersection of the specified ray with the geometry in uv space.

  • vertexindex

    Преобразует пару примитив/вершина в линейный индекс вершины.

  • vertexnext

    Returns the linear vertex number of the next vertex sharing a point with a given vertex.

  • vertexpoint

    Возвращает номер точки указанной линейной вершины.

  • vertexprev

    Returns the linear vertex number of the previous vertex sharing a point with a given vertex.

  • vertexprim

    Возвращает номер примитива, содержащего заданную вершину.

  • vertexprimindex

    Преобразует линейный индекс вершины в номер вершины в содержащем её примитиве.

groups

  • expandedgegroup

    Возвращает список пар точек рёбер указанной группы.

  • expandpointgroup

    Возвращает список точек указанной группы.

  • expandprimgroup

    Возвращает список примитивов указанной группы.

  • inedgegroup

    Возвращает 1, если ребро, указанное парой точек, входит в группу, указанную строкой.

  • inpointgroup

    Возвращает 1, если точка, указанная номером точки, входит в группу, указанную строкой.

  • inprimgroup

    Возвращает 1, если примитив, указанный номером примитива, входит в группу, указанную строкой.

  • invertexgroup

    Возвращает 1, если вершина, указанная номером вершины, входит в группу, указанную строкой.

  • npointsgroup

    Возвращает количество точек в группе.

  • nprimitivesgroup

    Возвращает количество примитивов в группе.

  • setpointgroup

    Добавляет или удаляет точку в/из группы в геометрии.

  • setprimgroup

    Добавляет или удаляет примитив в/из группы в геометрии.

  • setvertexgroup

    Добавляет или удаляет вершину в/из группы в геометрии.

Half-edges

  • hedge_dstpoint

    Возвращает конечную точку полуребра.

  • hedge_dstvertex

    Возвращает конечную вершину полуребра.

  • hedge_equivcount

    Возвращает количество полуребер, эквивалентных заданному полеребру.

  • hedge_isequiv

    Определяет, являются ли два полуребра эквивалентными (представлены одним и тем же ребром).

  • hedge_isprimary

    Определяет, соответствует номер полуребра первичному полуребру.

  • hedge_isvalid

    Определяет, соответствует ли номер полуребра действительному полуребру.

  • hedge_next

    Возвращает полуребро, которое следует за заданным полуребром в его примитиве.

  • hedge_nextequiv

    Возвращает следующие полуребра, эквивалентные заданному полуребру.

  • hedge_postdstpoint

    Возвращает точку, в которую подключена вершина, следующая за конечной вершиной полуребра в его примитиве.

  • hedge_postdstvertex

    Возвращает вершину, следующую за конечной вершиной заданного полуребра в его примитиве.

  • hedge_presrcpoint

    Возвращает точку, в которую подключена вершина, предшествущая начальной вершине полуребра в его примитиве.

  • hedge_presrcvertex

    Возвращает вершину, которая предшествует начальной вершине заданного полуребра в его примитиве.

  • hedge_prev

    Возвращает полуребро, которое предшествует заданному полуребру в том же примитиве.

  • hedge_prim

    Возвращает примитив, содержащий полуребро.

  • hedge_primary

    Возвращает первичное полуребро эквивалентное заданному полуребру.

  • hedge_srcpoint

    Возвращает начальную точку полуребра.

  • hedge_srcvertex

    Возвращает начальную вершину полуребра.

  • pointedge

    Находит и возвращает полуребро с заданными конечными точками.

  • pointhedge

    Находит и возвращает полуребро с заданной начальной точкой или с заданными начальной и конечной точками.

  • pointhedgenext

    Возвращает следующее полуребро с той же начальной точкой, что и у заданного полуребра.

  • primhedge

    Возвращает одно из полуребер, содержащихся в примитиве.

  • vertexhedge

    Возвращает полуребро с заданной начальной вершиной.

Image Processing

  • accessframe

    Tells the COP manager that you need access to the given frame.

  • alphaname

    Returns the default name of the alpha plane (as it appears in the compositor preferences).

  • binput

    Samples a 2×2 pixel block around the given UV position, and bilinearly interpolates these pixels.

  • bumpname

    Returns the default name of the bump plane (as it appears in the compositor preferences).

  • chname

    Returns the name of a numbered channel.

  • cinput

    Samples the exact (unfiltered) pixel color at the given coordinates.

  • colorname

    Returns the default name of the color plane (as it appears in the compositor preferences).

  • depthname

    Returns the default name of the depth plane (as it appears in the compositor preferences).

  • dsmpixel

    Reads the z-records stored in a pixel of a deep shadow map or deep camera map.

  • finput

    Returns fully filtered pixel input.

  • hasmetadata

    Queries if metadata exists on a composite operator.

  • hasplane

    Returns 1 if the plane specified by the parameter exists in this COP.

  • iaspect

    Returns the aspect ratio of the specified input.

  • ichname

    Returns the channel name of the indexed plane of the given input.

  • iend

    Returns the last frame of the specified input.

  • iendtime

    Returns the end time of the specified input.

  • ihasplane

    Returns 1 if the specified input has a plane named planename.

  • inumplanes

    Returns the number of planes in the given input.

  • iplaneindex

    Returns the index of the plane named 'planename' in the specified input.

  • iplanename

    Returns the name of the plane specified by the planeindex of the given input

  • iplanesize

    Returns the number of components in the plane named planename in the specified input.

  • irate

    Returns the frame rate of the specified input.

  • istart

    Returns the starting frame of the specified input.

  • istarttime

    Returns the start time of the specified input.

  • ixres

    Returns the X resolution of the specified input.

  • iyres

    Returns the Y resolution of the specified input.

  • lumname

    Returns the default name of the luminence plane (as it appears in the compositor preferences).

  • maskname

    Returns the default name of the mask plane (as it appears in the compositor preferences).

  • metadata

    Returns a metadata value from a composite operator.

  • ninput

    Reads a component from a pixel and its eight neighbors.

  • normalname

    Returns the default name of the normal plane (as it appears in the compositor preferences).

  • planeindex

    Returns the index of the plane specified by the parameter, starting at zero.

  • planename

    Returns the name of the plane specified by the index (e.

  • planesize

    Returns the number of components in the plane (1 for scalar planes and up to 4 for vector planes).

  • pointname

    Returns the default name of the point plane (as it appears in the compositor preferences).

  • velocityname

    Returns the default name of the velocity plane (as it appears in the compositor preferences).

Interpolation

  • ckspline

    Samples a Catmull-Rom (Cardinal) spline defined by position/value keys.

  • clamp

    Возвращает значение ограниченное минимумом и максимумом.

  • cspline

    Samples a Catmull-Rom (Cardinal) spline defined by uniformly spaced keys.

  • efit

    Принимает значение в одном диапазоне и меняет его на соответствующее значение в новом диапазоне.

  • fit

    Принимает значение в одном диапазоне и меняет его на соответствующее значение в новом диапазоне.

  • fit01

    Принимает значение в диапазоне (0, 1) и меняет его на соответствующее значение в новом диапазоне.

  • fit10

    Принимает значение в диапазоне (1, 0) и меняет его на соответствующее значение в новом диапазоне.

  • fit11

    Принимает значение в диапазоне (-1, 1) и меняет его на соответствующее значение в новом диапазоне.

  • lerp

    Выполняет билинейную интерполяцию между значениями.

  • lkspline

    Samples a polyline between the key points.

  • lspline

    Samples a polyline defined by linearly spaced values.

  • slerp

    Quaternion blend between q1 and q2 based on the bias.

  • smooth

    Computes ease in/out interpolation between values.

light

  • ambient

    Returns the color of ambient light in the scene.

  • atten

    Computes attenuated falloff.

  • fastshadow

    Sends a ray from the position P along the direction specified by the direction D.

  • filtershadow

    Sends a ray from the position P along direction D.

Math

  • Du

    Returns the derivative of the given value with respect to U.

  • Dv

    Returns the derivative of the given value with respect to V.

  • Dw

    Returns the derivative of the given value with respect to the 3rd axis (for volume rendering).

  • abs

    Возвращает абсолютное значение аргумента.

  • acos

    Возвращает арккосинус аргумента.

  • asin

    Возвращает арксинус аргумента.

  • atan

    Возвращает арктангенс аргумента.

  • atan2

    Возвращает арктангенс y/x.

  • avg

    Возвращает среднее значение.

  • cbrt

    Возвращает кубический корень аргумента.

  • ceil

    Возвращает наименьшее целое число, большее или равное аргументу.

  • cos

    Возвращает косинус аргумента.

  • cosh

    Возвращает гиперболический косинус аргумента.

  • cross

    Возвращает результат вычисления векторного произведения между двумя векторами.

  • determinant

    Вычисляет детерминант (определитель) матрицы.

  • dot

    Возвращает результат вычисления скалярного произведения между двумя векторами.

  • eigenvalues

    Computes the eigenvalues of a 3×3 matrix.

  • erf

    Gauss error function.

  • erf_inv

    Inverse Gauss error function.

  • erfc

    Gauss error function’s complement.

  • exp

    Returns the exponential function of the argument.

  • floor

    Возвращает наибольшее целое число, меньшее или равное аргументу.

  • frac

    Возвращает дробную часть числа с плавающей запятой.

  • ident

    Возвращает единичную матрицу.

  • invert

    Возвращает обратную матрицу.

  • isfinite

    Проверяет, является ли значение нормальным конечным числом.

  • isnan

    Проверяет, что значение является не числом.

  • kspline

    Returns an interpolated value along a curve defined by a basis and key/position pairs.

  • length

    Возвращает длину вектора.

  • length2

    Возвращает квадрат длины вектора.

  • log

    Возвращает натуральный логарифм аргумента.

  • log10

    Возвращает десятичный логарифм (по основанию 10) аргумента.

  • makebasis

    Creates an orthonormal basis given a z-axis vector.

  • max

    Возвращает наибольшее значение.

  • min

    Возвращает наименьшее значение.

  • normalize

    Возвращает нормализованный вектор.

  • outerproduct

    Возвращает внешнее произведение между аргументами.

  • planesphereintersect

    Computes the intersection of a 3D sphere and an infinite 3D plane.

  • pow

    Возвращает результат возведения первого аргумента в степень второго аргумента.

  • predicate_incircle

    Determines if a point is inside or outside a triangle circumcircle.

  • predicate_insphere

    Determines if a point is inside or outside a tetrahedron circumsphere.

  • predicate_orient2d

    Determines the orientation of a point with respect to a line.

  • predicate_orient3d

    Determines the orientation of a point with respect to a plane.

  • product

    Возвращает произведение списка чисел.

  • ptlined

    This function returns the closest distance between the point Q and a finite line segment between points P0 and P1.

  • qdistance

    Finds distance between two quaternions.

  • qinvert

    Inverts a quaternion rotation.

  • qmultiply

    Перемножает два кватерниона и возвращает результат.

  • qrotate

    Rotates a vector by a quaternion.

  • quaternion

    Creates a vector4 representing a quaternion.

  • resample_linear

  • rint

    Округляет число до ближайшего целого.

  • shl

    Битовый сдвиг целого числа влево.

  • shr

    Арифметический битовый сдвиг целого числа вправо.

  • shrz

    Логический битовый сдвиг целого числа вправо.

  • sign

    Возвращает -1, 0, или 1 в зависимости от знака аргумента.

  • sin

    Возвращает синус аргумента.

  • sinh

    Возвращает гиперболический синус аргумента.

  • slideframe

    Finds the normal component of frame slid along a curve.

  • solvecubic

    Solves a cubic function returning the number of real roots.

  • solvepoly

    Finds the real roots of a polynomial.

  • solvequadratic

    Solves a quadratic function returning the number of real roots.

  • spline

    Samples a value along a polyline or spline curve.

  • sqrt

    Возвращает квадратный корень аргумента.

  • sum

    Возвращает сумму списка чисел.

  • tan

    Возвращает тригонометрический тангенс аргумента

  • tanh

    Возвращает гиперболический тангенс аргумента.

  • transpose

    Транспонирует заданную матрицу.

  • trunc

    Удаляет дробную часть числа с плавающей запятой.

measure

  • distance

    Возвращает расстояние между двумя точками.

  • distance2

    Возвращает квадратное расстояние между двумя точками.

  • getbbox

    Устанавливает два вектора в минимальный и максимальный углы ограничивающего бокса геометрии.

  • getbbox_center

    Возвращает центр ограничивающего бокса геометрии.

  • getbbox_max

    Возвращает максимум ограничивающего бокса геометрии.

  • getbbox_min

    Возвращает минимум ограничивающего бокса геометрии.

  • getbbox_size

    Возвращает размер ограничивающего бокса геометрии.

  • getbounds

    Возвращает ограничивающий бокс геометрии заданного файла.

  • getpointbbox

    Устанавливает два вектора в минимальный и максимальный углы ограничивающего бокса геометрии.

  • getpointbbox_center

    Возвращает центр ограничивающего бокса геометрии.

  • getpointbbox_max

    Возвращает максимум ограничивающего бокса геометрии.

  • getpointbbox_min

    Возвращает минимум ограничивающего бокса геометрии.

  • getpointbbox_size

    Возвращает размер ограничивающего бокса геометрии.

  • planepointdistance

    Computes the distance and closest point of a point to an infinite plane.

  • relbbox

    Возвращает относительное положение точки, заданной относительно ограничивающего бокса геометрии.

  • relpointbbox

    Возвращает относительное положение точки, заданной относительно ограничивающего бокса геометрии.

  • uvdist

    Определяет расстояние от uv координаты до геометрии в uv пространстве.

  • xyzdist

    Определяет расстояние от точки до геометрии.

metaball

  • metaimport

    Once you get a handle to a metaball using metastart and metanext, you can query attributes of the metaball with metaimport.

  • metamarch

    Takes the ray defined by p0 and p1 and partitions it into zero or more sub-intervals where each interval intersects a cluster of metaballs from filename.

  • metanext

    Iterate to the next metaball in the list of metaballs returned by the metastart() function.

  • metastart

    Open a geometry file and return a "handle" for the metaballs of interest, at the position p.

  • metaweight

    Returns the metaweight of the geometry at position p.

Nodes

  • addvariablename

    Добавляет соответствие атрибута локальной переменной.

  • ch

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • ch2

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • ch3

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • ch4

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • chexpr

    Вычисляет канал с новым выражением сегмента.

  • chexprf

    Вычисляет канал с новым выражением сегмента в заданном кадре.

  • chexprt

    Вычисляет канал с новым выражением сегмента в заданный момент времени.

  • chf

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • chi

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • chp

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • chramp

    Вычисляет ramp параметр и возвращает его значение.

  • chs

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • chsraw

    Возвращает необработанное значение канала (или параметра).

  • chu

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • chv

    Вычисляет канал (или параметр) и возвращает его значение.

  • isconnected

    Возвращает 1, если вход с номером opinput подключен, или 0, если не подключен.

  • opfullpath

    Возвращает полный путь для заданного относительного пути

  • opparentbonetransform

    Returns the parent bone transform associated with an OP.

  • opparenttransform

    Returns the parent transform associated with an OP.

  • opparmtransform

    Returns the parm transform associated with an OP.

  • oppreconstrainttransform

    Returns the preconstraint transform associated with an OP.

  • oppretransform

    Returns the pretransform associated with an OP.

  • optransform

    Returns the transform associated with an OP.

Noise and Randomness

  • anoise

    Generates "alligator" noise.

  • curlnoise

    Computes divergence free noise based on Perlin noise.

  • curlnoise2d

    Computes 2d divergence free noise based on Perlin noise.

  • curlxnoise

    Computes divergence free noise based on Simplex noise.

  • curlxnoise2d

    Computes 2d divergence free noise based on simplex noise.

  • cwnoise

    Generates Worley (cellular) noise using a Chebyshev distance metric.

  • flownoise

    Generates 1D and 3D Perlin Flow Noise from 3D and 4D data.

  • flowpnoise

    There are two forms of Perlin-style noise: a non-periodic noise which changes randomly throughout N-dimensional space, and a periodic form which repeats over a given range of space.

  • hscript_noise

    Generates noise matching the output of the Hscript noise() expression function.

  • hscript_rand

    Produces the exact same results as the Houdini expression function of the same name.

  • hscript_snoise

  • hscript_sturb

  • hscript_turb

    Generates turbulence matching the output of the HScript turb() expression function.

  • mwnoise

    Generates Worley (cellular) noise using a Manhattan distance metric.

  • noise

    There are two forms of Perlin-style noise: a non-periodic noise which changes randomly throughout N-dimensional space, and a periodic form which repeats over a given range of space.

  • noised

    Derivatives of Perlin Noise.

  • nrandom

    Non-deterministic random number generation function.

  • onoise

    These functions are similar to wnoise and vnoise.

  • pnoise

    There are two forms of Perlin-style noise: a non-periodic noise which changes randomly throughout N-dimensional space, and a periodic form which repeats over a given range of space.

  • rand

    Creates a random number between 0 and 1 from a seed.

  • random

    Generate a random number based on the position in 1-4D space.

  • random_fhash

    Hashes floating point numbers to integers.

  • random_ihash

    Hashes integer numbers to integers.

  • random_shash

    Hashes a string to an integer.

  • random_sobol

    Generate a uniformly distributed random number.

  • snoise

    These functions are similar to wnoise.

  • vnoise

    Generates Voronoi (cellular) noise.

  • wnoise

    Generates Worley (cellular) noise.

  • xnoise

    Simplex noise is very close to Perlin noise, except with the samples on a simplex mesh rather than a grid. This results in less grid artifacts. It also uses a higher order bspline to provide better derivatives.

  • xnoised

    Derivatives of Simplex Noise.

normals

  • computenormal

    In shading contexts, computes a normal. In the SOP contexts, sets how/whether to recompute normals.

  • prim_normal

    Returns the normal of the primitive (prim_number) at parametric location u, v.

Open Color IO

  • ocio_activedisplays

    Returns the names of active displays supported in Open Color IO

  • ocio_activeviews

    Returns the names of active views supported in Open Color IO

  • ocio_import

    Imports attributes from OpenColorIO spaces.

  • ocio_roles

    Returns the names of roles supported in Open Color IO

  • ocio_spaces

    Returns the names of color spaces supported in Open Color IO.

  • ocio_transform

    Transform colors using Open Color IO

particles

  • filamentsample

    Samples the velocity field defined by a set of vortex filaments.

Point Clouds and 3D Images

  • mattrib

    Returns the value of the point attribute for the metaballs if metaball geometry is specified to i3dgen.

  • mdensity

    Returns the density of the metaball field if metaball geometry is specified to i3dgen.

  • mspace

    Transforms the position specified into the "local" space of the metaball.

  • pcclose

    This function closes the handle associated with a pcopen function.

  • pcconvex

  • pcexport

    Writes data to a point cloud inside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcfarthest

    Returns the distance to the farthest point found in the search performed by pcopen.

  • pcfilter

    Filters points found by pcopen using a simple reconstruction filter.

  • pcfind

    Returns a list of closest points from a file.

  • pcfind_radius

    Returns a list of closest points from a file taking into account their radii.

  • pcgenerate

    Generates a point cloud.

  • pcimport

    Imports channel data from a point cloud inside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcimportbyidx3

    Imports channel data from a point cloud outside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcimportbyidx4

    Imports channel data from a point cloud outside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcimportbyidxf

    Imports channel data from a point cloud outside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcimportbyidxi

    Imports channel data from a point cloud outside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcimportbyidxp

    Imports channel data from a point cloud outside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcimportbyidxs

    Imports channel data from a point cloud outside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pcimportbyidxv

    Imports channel data from a point cloud outside a pciterate or a pcunshaded loop.

  • pciterate

    This function can be used to iterate over all the points which were found in the pcopen query.

  • pcnumfound

    This node returns the number of points found by pcopen.

  • pcopen

    Returns a handle to a point cloud file.

  • pcopenlod

    Returns a handle to a point cloud file.

  • pcsampleleaf

    Changes the current iteration point to a leaf descendant of the current aggregate point.

  • pcsize

  • pcunshaded

    Iterate over all of the points of a read-write channel which haven’t had any data written to the channel yet.

  • pcwrite

    Writes data to a point cloud file.

  • pgfind

    Returns a list of closest points from a file.

  • photonmap

    Samples a color from a photon map.

  • texture3d

    Returns the value of the 3d image at the position specified by P.

  • texture3dBox

    This function queries the 3D texture map specified and returns the bounding box information of the file.

Sampling

  • create_cdf

    Creates a CDF from an array of input PDF values.

  • create_pdf

    Creates a PDF from an array of input values.

  • limit_sample_space

    Limits a unit value in a way that maintains uniformity and in-range consistency.

  • newsampler

    Initializes a sampling sequence for the nextsample function.

  • nextsample

  • sample_cauchy

    Samples the Cauchy (Lorentz) distribution.

  • sample_cdf

    Samples a CDF.

  • sample_circle_arc

    Generates a uniform unit vector2, within maxangle of center, given a uniform number between 0 and 1.

  • sample_circle_edge_uniform

    Generates a uniform unit vector2, given a uniform number between 0 and 1.

  • sample_circle_slice

    Generates a uniform vector2 with length < 1, within maxangle of center, given a vector2 of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_circle_uniform

    Generates a uniform vector2 with length < 1, given a vector2 of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_direction_cone

    Generates a uniform unit vector, within maxangle of center, given a vector2 of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_direction_uniform

    Generates a uniform unit vector, given a vector2 of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_discrete

    Returns an integer, either uniform or weighted, given a uniform number between 0 and 1.

  • sample_exponential

    Samples the exponential distribution.

  • sample_geometry

    Samples geometry in the scene and returns information from the shaders of surfaces that were sampled.

  • sample_hemisphere

    Generates a unit vector, optionally biased, within a hemisphere, given a vector2 of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_hypersphere_cone

    Generates a uniform vector4 with length < 1, within maxangle of center, given a vector4 of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_hypersphere_uniform

    Generates a uniform vector4 with length < 1, given a vector4 of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_light

    Samples a 3D position on a light source and runs the light shader at that point.

  • sample_lognormal

    Samples the log-normal distribution based on parameters of the underlying normal distribution.

  • sample_lognormal_by_median

    Samples the log-normal distribution based on median and standard deviation.

  • sample_normal

    Samples the normal (Gaussian) distribution.

  • sample_orientation_cone

    Generates a uniform unit vector4, within maxangle of center, given a vector of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_orientation_uniform

    Generates a uniform unit vector4, given a vector of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_photon

    Samples a 3D position on a light source and runs the light shader at that point.

  • sample_sphere_cone

    Generates a uniform vector with length < 1, within maxangle of center, given a vector of uniform numbers between 0 and 1.

  • sample_sphere_uniform

    Generates a uniform vector with length < 1, given a vector of uniform numbers between 0 and 1.

  • sampledisk

    Warps uniform random samples to a disk.

  • variance

    Computes the mean value and variance for a value.

Sensor Input

Shading and Rendering

  • area

    Returns the area of the micropolygon containing a variable such as P.

  • blinnBRDF

  • bouncelabel

  • bouncemask

  • diffuseBRDF

  • filterstep

    Returns the anti-aliased weight of the step function.

  • fresnel

    Computes the fresnel reflection/refraction contributions given an incoming vector, surface normal (both normalized), and an index of refraction (eta).

  • frontface

    If dot(I, Nref) is less than zero, N will be negated.

  • gather

    Sends rays into the scene and returns information from the shaders of surfaces hit by the rays.

  • getblurP

    Returns the blurred point position (P) vector at a fractional time within the motion blur exposure.

  • getcomponents

  • getderiv

    Evaluates surface derivatives of an attribute.

  • getfogname

    Returns the name of the current object whose shader is being run.

  • getglobalraylevel

    Returns the depth of the ray tree for computing global illumination.

  • getgroupid

    Returns group id containing current primitive.

  • getlight

    Returns a light struct for the specified light identifier.

  • getlightid

    Returns the light id for a named light (or -1 for an invalid name).

  • getlightname

    Returns the name of the current light when called from within an illuminance loop, or converts an integer light ID into the light’s name.

  • getlights

    Returns an array of light identifiers for the currently shaded surface.

  • getlightscope

    Returns a selection of lights that illuminate a given material.

  • getlocalcurvature

    Evaluates local curvature of primitive grid, using the same curvature evaluation method as Measure SOPs.

  • getmaterial

    Returns a material struct for the current surface.

  • getmaterialid

    Returns material id of shaded primitive.

  • getobjectid

    Returns the object id for the current shading context.

  • getobjectname

    Returns the name of the current object whose shader is being run.

  • getphotonlight

    Returns the integer ID of the light being used for photon shading.

  • getprimid

    Returns the number of the current primitive.

  • getptextureid

    Returns the ptexture face id for the current primitive.

  • getraylevel

    Returns the depth of the ray tree for the current shading.

  • getrayweight

    Returns an approximation to the contribution of the ray to the final pixel color.

  • getsamplestore

    Looks up sample data in a channel, referenced by a point.

  • getscope

    Returns a selection of objects visible to rays for a given material.

  • getsmoothP

    Returns modified surface position based on a smoothing function.

  • getuvtangents

    Evaluates UV tangents at a point on an arbitrary object.

  • gradient

    Returns the gradient of a field.

  • haslight

    Returns whether a light illuminates the given material.

  • illuminance

    Loops through all light sources in the scene, calling the light shader for each light source to set the Cl and L global variables.

  • interpolate

    Interpolates a value across the currently shaded micropolygon.

  • intersect_lights

    Finds the nearest intersection of a ray with any of a list of (area) lights and runs the light shader at the intersection point.

  • irradiance

    Computes irradiance (global illumination) at the point P with the normal N.

  • isfogray

    Returns 1 if the shader is being called to evaluate illumination for fog objects, or 0 if the light or shadow shader is being called to evaluate surface illumination.

  • israytracing

    Indicates whether a shader is being executed for ray tracing.

  • isshadowray

    Returns 1 if the shader is being called to evaluate opacity for shadow rays, or 0 if the shader is being called to evaluate for surface color.

  • isuvrendering

    Indicats whether the shader is being evaulated while doing UV rendering (e.g. texture unwrapping)

  • lightbounces

    Returns the bounce mask for a light struct.

  • lightid

    Returns the light id for a light struct.

  • limport

    Imports a variable from the light shader for the surface.

  • matchvex_blinn

    Returns a BSDF that matches the output of the traditional VEX blinn function.

  • matchvex_specular

    Returns a BSDF that matches the output of the traditional VEX specular function.

  • nbouncetypes

  • occlusion

    Computes ambient occlusion.

  • pathtrace

    Computes global illumination using PBR for secondary bounces.

  • phongBRDF

  • rayhittest

    Sends a ray from the position P along the direction D.

  • rayimport

    Imports a value sent by a shader in a gather loop.

  • reflect

    Returns the vector representing the reflection of the direction against the normal.

  • reflectlight

    Computes the amount of reflected light which hits the surface.

  • refract

    Returns the refraction ray given an incoming direction, the normalized normal and an index of refraction.

  • refractlight

    Computes the illumination of surfaces refracted by the current surface.

  • renderstate

    Queries the renderer for a named property.

  • resolvemissedray

    Returns the background color for rays that exit the scene.

  • scatter

    Evaluates a scattering event through the domain of a geometric object.

  • setcurrentlight

    Sets the current light

  • setsamplestore

    Stores sample data in a channel, referenced by a point.

  • shadow

    Calls shadow shaders for the current light source.

  • shadow_light

    Executes the shadow shader for a given light and returns the amount of shadowing as a multiplier of the shaded color.

  • shimport

    Imports a variable from the shadow shader for the surface.

  • simport

    Imports a variable sent by a surface shader in an illuminance loop.

  • specularBRDF

    Returns the computed BRDFs for the different lighting models used in VEX shading.

  • storelightexport

    Stores exported data for a light.

  • switch

    Use a different bsdf for direct or indirect lighting.

  • trace

    Sends a ray from P along the normalized vector D.

  • translucent

    Returns a Lambertian translucence BSDF.

  • uvunwrap

    Computes the position and normal at given (u, v) coordinates.

  • wireblinn

  • wirediffuse

  • writepixel

    Writes color information to a pixel in the output image

Strings

  • chr

    Converts an unicode codepoint to a UTF8 string.

  • concat

    Объединяет все указанные строки в одну строку.

  • endswith

    Возвращает 1, если строка оканчивается указанной строкой.

  • find

    Finds an item in an array or string.

  • isalpha

    Возвращает 1, если все символы в строке являются буквами.

  • isdigit

    Возвращает 1, если все символы в строке являются цифрами.

  • itoa

    Преобразует integer в string.

  • join

    Объединяет все строки массива через общий разделитель.

  • lstrip

    Удаляет символы с начала строки.

  • match

    This function returns 1 if the subject matches the pattern specified, or 0 if the subject doesn’t match.

  • opdigits

    Returns the integer value of the last sequence of digits of a string

  • ord

    Converts an UTF8 string into a codepoint.

  • pluralize

    Converts an English noun to its plural.

  • re_find

    Matches a regular expression in a string

  • re_findall

    Finds all instances of the given regular expression in the string

  • re_match

    Returns 1 if the entire input string matches the expression

  • re_replace

    Replaces instances of regex_find with regex_replace

  • re_split

    Splits the given string based on regex match.

  • relativepath

    Computes the relative path for two full paths.

  • rstrip

    Удаляет символы с конца строки.

  • split

    Splits a string into tokens.

  • splitpath

    Splits a file path into the directory and name parts.

  • sprintf

    Formats a string like printf but returns the result as a string instead of printing it.

  • startswith

    Возвращает 1, если строка начинается с указанной строки.

  • strip

    Удаляет символы с начала и конца строки.

  • strlen

    Возвращает длину строки.

  • titlecase

    Возвращает строку, в которой первые буквы заглавные, а остальные строчные.

  • tolower

    Преобразует все символы строки к нижнему регистру.

  • toupper

    Преобразует все символы строки к верхнему регистру.

Subdivision Surfaces

Tetrahedrons

  • tet_adjacent

    Returns primitive number of an adjacent tetrahedron.

  • tet_faceindex

    Returns vertex indices of each face of a tetrahedron.

Texturing

  • colormap

    Looks up a (filtered) color from a texture file.

  • depthmap

    The depthmap functions work on an image which was rendered as a z-depth image from mantra.

  • environment

    Returns the color of the environment texture.

  • expand_udim

    Perform UDIM or UVTILE texture filename expansion.

  • ocean_sample

    Evaluates an ocean spectrum and samples the result at a given time and location.

  • ptexture

    Computes a filtered sample from a ptex texture map. Use texture instead.

  • rawcolormap

    Looks up an unfiltered color from a texture file.

  • shadowmap

    The shadowmap function will treat the shadow map as if the image were rendered from a light source.

  • teximport

    Imports attributes from texture files.

  • texprintf

    Similar to sprintf, but does expansion of UDIM or UVTILE texture filename expansion.

  • texture

    Computes a filtered sample of the texture map specified.

Transforms and Space

  • dihedral

    Computes the rotation matrix or quaternion which rotates the vector a onto the vector b.

  • fromNDC

    Transforms a position from normal device coordinates to the coordinates in the appropriate space.

  • getspace

    Returns a transform from one space to another.

  • instance

    Creates an instance transform matrix.

  • lookat

    Computes a rotation matrix or angles to orient the z-axis along the vector (to-from) under the transformation.

  • maketransform

    Builds a 3×3 or 4×4 transform matrix.

  • ntransform

    Transforms a normal vector.

  • ow_nspace

    Преобразует вектор нормали из пространства объекта (Object space) в мировое пространство (World space).

  • ow_space

    Transforms a position value from Object to World space.

  • ow_vspace

    Преобразует вектор направления из пространства объекта (Object space) в мировое пространство (World space).

  • polardecomp

    Computes the polar decomposition of a matrix.

  • ptransform

    Transforms a vector from one space to another.

  • rotate

    Применяет поворот к заданной матрице.

  • rotate_x_to

    Rotates a vector by a rotation that would bring the x-axis to a given direction.

  • scale

    Масштабирует заданную матрицу в трёх направлениях одновременно (X, Y, Z - задаются компонентами scale_vector).

  • smoothrotation

    Returns the closest equivalent Euler rotations to a reference rotation.

  • toNDC

    Transforms a position into normal device coordinates.

  • translate

    Перемещает матрицу по вектору.

  • tw_nspace

    Преобразует вектор нормали из текстурного пространства (Texture space) в мировое пространство (World space).

  • tw_space

    Transforms a position value from Texture to World space.

  • tw_vspace

    Transforms a direction vector from Texture to World space.

  • vtransform

    Transforms a directional vector.

  • wo_nspace

    Преобразует вектор нормали из мирового пространства (World space) в пространство объекта (Object space).

  • wo_space

    Transforms a position value from World to Object space.

  • wo_vspace

    Преобразует вектор направления из мирового пространства (World space) в пространство объекта (Object space).

  • wt_nspace

    Преобразует вектор нормали из мирового пространства (World space) в текстурное пространство (Texture space).

  • wt_space

    Transforms a position value from World to Texture space.

  • wt_vspace

    Transforms a direction vector from World to Texture space.

Utility

  • assert_enabled

    Returns 1 if the VEX assertions are enabled (see HOUDINI_VEX_ASSERT) or 0 if assertions are disabled. Used the implement the assert macro.

  • assign

    Эффективный способ извлечения компонентов вектора или матрицы в переменные типа float.

  • error

    Reports a custom runtime VEX error.

  • forpoints

  • getcomp

    Извлекает один компонент из вектора, матрицы, массива или строки.

  • isbound

    Parameters in VEX can be overridden by geometry attributes (if the attributes exist on the surface being rendered).

  • isvarying

    Check whether a VEX variable is varying or uniform.

  • opend

    Ends a long operation.

  • opstart

    Start a long operation.

  • pack_inttosafefloat

    Reversibly packs an integer into a finite, non-denormal float.

  • print_once

    Prints a message only once, even in a loop.

  • printf

    Prints values to the console which started the VEX program.

  • select

    Returns one of two parameters based on a conditional.

  • set

    Создает новое значение, основанное на аргументах, например, создание вектора из компонентов.

  • setcomp

    Задает один компонент вектора, матрицы или элемент в массиве.

  • sleep

    Уступает обработку на определенное количество миллисекунд.

  • swizzle

    Rearranges the components of a vector.

  • unpack_intfromsafefloat

    Reverses the packing of pack_inttosafefloat to get back the original integer.

  • warning

    Reports a custom runtime VEX warning.

volume

  • volume

    Returns the volume of the microvoxel containing a variable such as P.

  • volumegradient

    Вычисляет градиент volume примитива.

  • volumeindex

    Возвращает значение определенного вокселя.

  • volumeindexorigin

    Возвращает индекс нижней левой части volume примитива.

  • volumeindextopos

    Преобразует индекс вокселя volume примитива в позицию.

  • volumeindexv

    Возвращает векторное значение определенного вокселя.

  • volumepostoindex

    Преобразует позицию в индекс вокселя volume примитива.

  • volumeres

    Возвращает разрешение volume примитива.

  • volumesample

    Вычисляет (сэмплирует) значение volume примитива в заданной позиции.

  • volumesamplev

    Вычисляет (сэмплирует) векторное значение volume примитива в заданной позиции.

  • volumevoxeldiameter

    Вычисляет приблизительный диаметр вокселя.