Справка Houdini на русском VEX

Создание ноды поверхности или частиц с помощью VOP/VEX

On this page

С помощью VOP/VEX вы можете создавать новые типы нод поверхности и частиц. Эти ноды выполняют свою внутреннюю сеть VOP или программу VEX для управления атрибутами точек на входящей геометрии/частицах.

Вы можете определить, как нода изменяет входящую геометрию, используя сеть VOP или исходный текстовый код VEX.

Определение поведения ноды в сети VOP

  1. В редакторе сетей перейдите на уровень VEX Builder Networks (Нажмите правой кнопкой мышки на obj в пути и выберите Other networks ▸ vex).

  2. Создайте сеть SOP Type.

  3. В редакторе параметров для ноды SOP Type укажите в SOP type name имя, которое вы хотите, чтобы отображалось в Tab menu.

  4. В редакторе сетей дважды нажмите на ноду SOP Type, чтобы войти внутрь и создать сеть VOP.

Определение поведения ноды с текстовым кодом VEX

  1. Выберите File ▸ New Operator Type.

  2. Задайте имя и метку нового типа нод, установите Operator style в VEX type и установите Network Type в Geometry Operator.

  3. Нажмите Accept.

  4. Используйте вкладку Code нового цифрового ассета для редактирования определения VEX. Функция с возвращаемым типом sop - это "основная" функция, которую Houdini будет запускать для управления геометрией.

How to wire/write the VOPs/VEX

  • Parameter expressions in VOP nodes are not evaluated per-point. You must use VOPs to manipulate the point data.

  • You can use Parameter VOP nodes nodes (or function parameters in VEX) to create a user interface for the node (controls for the parameters appear in the VOP SOP node’s parameter editor interface).

  • If an attribute exists on the input geometry with the same name as a parameter, the parameter value will be overridden by the attribute. (Note that this refers to the "internal" parameter name, not the human-readable parameter label.)

  • To access point attributes:

    • In VOPs, create a Global variables VOP node to access common point attributes (from the VOP SOP node’s first input) and feed it through other VOP nodes. For other attributes, you can use a parameter with the same name and type (so it will be overridden by the attribute) or use the Import Attribute VOP.

    • In VEX, global variables are available for common point attributes (from the first input) such as P. For other attributes, you can use a parameter with the same name and type (so it will be overridden by the attribute) or use the import() function.

  • Only the first input’s geometry can be manipulated by the network/program. You can access information from the other inputs using the Import Attribute VOP or the import() function in VEX.

  • To add an attribute to the geometry…

    In VOPs use a Parameter node and set Export to Always or When input is connected.

    In VEX use a function parameter marked as export (e.g. export float a = 0;), or the addattribute() function (especially to add/change an attribute whose name is not known at compile time, i.e. the attribute name is controlled by the user interface).

  • In VEX code, the function with a return type of sop or pop is the "main" function that Houdini will call. You can define other "helper" functions alongside this main function as needed.

See also

VEX

Язык

Следующие шаги

Справочная информация